Babbar Rug: Cultural Heritage in The Service of Sustainable Development
Keywords:
Babbar, crafts, development, heritage, RugAbstract
The Babar rug is an ancient traditional heritage in the Babar region of Khenchela province in Algeria, representing a blend of cultural heritage and sustainable development. This article is the result of ten months of fieldwork as part of an ambitious project to enhance and promote the Babar rug, carried out by a local association with funding and support from the European Union's program for strengthening the capacities of local development actors, Capdel. This essay looks at the history, cultural meaning, and economic importance of the Babar rug. It has deep roots in the region’s nomadic past and plays a key role in preserving the identity of the Shawi people. The rug, woven mainly by women, carries important symbols like fertility, protection, and strength, and it is a practical craft passed down through generations. Women are central to keeping this tradition alive, as weaving is both a way to earn money and a method to pass on cultural values. Today, the Babar rug faces challenges from globalization and the rise of cheaper, mass-produced goods. However, tourism and fair trade initiatives provide new opportunities to protect this craft. By involving younger generations through education, mentorship, and cultural tourism, the tradition can continue. Additionally, using modern technology, such as online marketing and eco-friendly production, offers fresh ways to promote and sustain the craft. This study highlights the Babar rug’s role in cultural preservation and economic development, connecting it to global Sustainable Development Goals. Preserving the Babar rug means balancing respect for traditional techniques with embracing modern ideas, ensuring that this important cultural heritage remains a vibrant part of the region’s identity for future generations.
References
Haddadou, M. A. (2015). A guide to the culture of Berbere. Bejaia: Editions Talantikit. Gaudry, M. (1985). La femme chaouie de l'aures, rude de la sociologie berber. Alger: chihab-awal.
Dermengheim, E. (1954). The cult of saints in Islam is Maghrébin. Paris: Gallimard Editions.
Lévi-Strauss, C. (1986). Myth and meaning. (S. A. Hamid, Trad.) Baghdad, Iraq: House of Cultural Affairs. Barry, k. (1988). Women's sexual esclavage. Paris: Editions Stock.
Babbar web. (2024, 05 12). la perle des aures. Récupéré sur free: http://babar.khenchela.free.fr/temoignages_sur_khenchela_196.htm
Golvin, L. (1956). Aspects de l’artisanat en Afrique du nord. Paris: Édition puf. Crane, N. (2024, 04 29). hread collective. Récupéré sur https://threadcollective.com.au/: https://threadcollective.com.au/blogs/weaving-looms/warping-methods
تبسة التقليدية والصناعة السياحة مديرية.) 2024, 03 01(. our gastronomy. Récupéré sur tebessa.mta: https://tebessa.mta.gov.dz/en/our-gastronomy/
(Intervieweurs ,م. بوطقوقة & ,إ. بن عرفة) .فن الرقم والزرابي في بابار .(22 12 2022,) .سالمي, ا
kaddouche, k. (2021, 11 03). Popular examples are associated with weaving and Babar's rug. (b. Benarfa , & N. Salmi, Intervieweurs)
إبراهيم بنعرفة، و نورة سالمي . (2022). زربية بابار هوية ثقافية ومحرك للتنمية المحلية. جيجل: ومضة.
wikipedia. (2022, 03 02). تانيت. Retrieved fromويكيبديا:
https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%AA
إبراهيم بنعرفة، مبروك بوطقوقة ، و نورة سالمي. (2022). دليل زربية بابار. جيجل: ومضة.
إبراهيم بنعرفة ، و جمال ماتوق. (2017). الماء بين المقدس والطقوس الممارسة. أنثروبولوجيا، 5–.2
سهيلزكار. (2000). تاريخ ابن خلدون (المجلد الجزء 2). (مراجاة سهيل زكار، المترجمون) بيروت، لبنان: دار الفكر
هايل القنطار. (1 ,4 2018). من التراث اسسلمي دللت الزخارف والنقوش في السجاد اليدوي الماقود. الثقافة الشابية، للطباعة والنشر والتوزيع.
الصفحات .199-188 تم السترداد من
pdf.https://www.folkculturebh.org/upload/issues/issue42
عبدا بنعلي الزيداني. (01 ,06 2005). سياسة الدولة الاباسية تجاه إفريقية والمغرب (-144 296هـ/ -761 908 م).
مجلة جاماة الملك ساود، الداب، الصفحات -117 .149
حسامخليفي، و عمر لالوي. (01 ,01 2021). واقع استراتيجية ترويج منتجات الصناعة التقليدية والحرف في الجزائر.
مجلة ماهد الالوم القتصادية مجلد /24 / ،01 الصفحات -1027 .1044
عبد الرحمان ابن خلدون. (1988). ديوان المبتدأ والخبر في تاريخ الارب والبربر ومن عاصرهم من ذوي الشأن الكبر.
(خليل شحادة، المترجمون) بيروت: دار الفكر.
]النول الامودي .(2006) .net.atmzab
:net.atmzabfrom Retrieved .]مكونات آلـــــة صناعة النسيج آزطـــ
http://atmzab.net/index.php?option=com_content&view=article&id=515:oukqzinqt- qwqttq&catid=74&Itemid=127
حنان ماطا. (2010). النسيج التقليدي في منطقة الوراس "زربية النمامشة أنموذجا"، رسالة ماجستير. خنشلة: جاماة
خنشلة.
عبد الازيز مرزوق. (1997). الفنون الزخرفيةاسسلمية في المغرب والندلس. القاهرة: الهيئة المصرية الاامة للكتاب.
نور الدين الزاهي. (2005). المقدس اسسلمي. الدار البيضاء, المغرب: دار توبقال
خلود السباعي. (2011). الجسد النثوي وهوية الجندر. بيروت، لبنان: جداول للنشر والتوزيع.
الجديد. الاربي بوحسون. (2018). النثروبولوجيا القتصادية، نشأتها واتجاهاتها ومجالتها. تلمسان، الجزائر: النشر الجاماي
عبداعبد الرحمان يتيم. (01 ,07 2009). المدرسة النثروبولوجية الفرنسية: مارسيل موس نموذجا الثقافة الشابية،
الصفحات .107-94
.175-162 يوسفحسن مدني. (1 ,7 2017). الثقافة المادية ودورها في التنمية القتصادية والجتماعية. الثقافة الشابية، الصفحات
فيليبلبورت، جان تولرا، و بيار فارنييه. (2004). ماجم اسثنولوجيا والنثروبولوجيا. (مصباح الصمد، المترجمون)
بيروت: المؤسسة الجاماية للدراسات والنشر والتوزيع.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Brahim Benarfa, Mabrouk Boutagouga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.